اولین مواجههی مخاطب با برند ظاهر آن است؛ ظاهر اولین تعریفها را میسازد و اولین احساس را منتقل میکند. بخش عمدهای از برندینگ هویت بصری آن است. هویت بصری مجموعهای از عناصر مختلف مثل لوگو، رنگها، نقشمایه و … است که براساس هویت و استراتژی برند طراحی میشود.
شروع فرایند دیزاین هویت بصری، تعامل مجدد با صاحبان برند است؛ با این تفاوت که اینبار به طور دقیقتر به سلیقه و انتظار آنها میپردازیم.
مهمترین عضو هویت بصری، لوگو یا نشانهی برند است و طراحی از آن شروع میشود؛ اما هیچ عضوی از هویت بصری از دیگر اعضا جدا نیست. فرایند دیزاین، مرحلهبهمرحله، با درنظر گرفتن چشمانداز از پیشترسیمشده و اتمسفری که با ترسیم و جمعآوری مودبورد به دست آمده است، پیش میرود؛ اینطوری، تمام اعضای هویت بصری در یک خانوادهی مرتبط (فرم و محتوا) قرار میگیرد.
پس از طی زمان توافق، هر کدام از بخشهای مختلف طراحیشده برای صاحبان برند پرزانت میشود و آنها از میان آلترناتیوهای مختلف، دست به انتخاب میزنند.
هویت بصری باید قابلیت بسط و گسترش را داشته باشد. یکی از مهمترین کاربردهای طراحی هویت بصری، عناصر بصری هویت سازمانیست: ست اداری، یونیفرم، تجهیزات تزیینی و… . همچنین در طراحی فضای وب و شبکههای اجتماعی نیز از عناصر هویت بصری استفاده میشود.